مواد شیمیایی مورد استفاده در محصولات پلاستیکی

مواد شیمیایی مورد استفاده در محصولات پلاستیکی

درباره وب
به ماورای خود نگاهی بیاندازید!

مواد شیمیایی مورد استفاده در محصولات پلاستیکی
دسته : علم شیمی

این دو ماده‌ی شیمیایی در طولِ تولید به منظورِ تقویت بسته‌بندی‌های پلاستیکی، صابون، مواد آرایشی و ظروفی که برای غذاهای فرآوری‌شده استفاده می‌شوند، به کار می‌روند. این دو ماده‌ی شیمیایی به عنوان جایگزینی برای ماده‌ی شیمیاییِ دیگری به نامِ di-2-ethylhexylphlatate (DEHP) مورد استفاده قرار می‌گیرند و مشخص شده است که خطراتی مشابه برای سلامت انسان دارند.

دکتر لئونارد تراساند، پژوهشگر ارشد در مرکز پزشکی گفت: «با توجه به این نتایج، نگرانی در زمینه‌ی تأثیرِ مواد شیمیاییِ زیست‌محیطی در ایجاد مقاومت به انسولین، فشار خون بالا و سایر اختلالات سوخت‌و‌سازی افزایش می‌یابد.»

نتایج پژوهشی که در مجله‌ی فشار خون بالا منتشر شده است نشان داد با هر 10 برابر افزایشی که در میزانِ DINP یا DIDP ِ مورد استفاده ایجاد می‌شود، 1.1 میلی‌متر جیوه در فشار خون دیده می‌شود.

علاوه بر این، پژوهشی که در مجله‌ی غدد درون‌ریز و متابولیسم منتشر شد نیز نشان می‌دهد بین غلظتِ DINP و DIDP با افزایشِ مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت ارتباط وجود دارد.

طبق گفته‌ی پژوهشگران، یک نفر از هر 3 نوجوانی که سطح DINP در خونشان بالا است به میزان بالایی نسبت به انسولین مقاومت نشان می‌دهند. در بین کسانی که پایین‌ترین میزان غلظت مواد شیمیایی در آنها دیده می‌شود، از هر 4 نفر، 1 نفر به انسولین مقاوم است.

اتحادیه اروپا در سال 2004 استفاده از DEHP را ممنوع کرده است و در طول دهه گذشته، تولید‌کنندگانِ آمریکا به تدریج در حال جایگزین کردنِ DEHP با DINP و DIDP هستند.

دکتر تراساند بیان داشت: «جایگزین‌ کردنِ DIDP و DINP در کاغذ مومی و بسته‌بندی آلمینیومی و تغییر در رژیم غذایی که شامل مواد غذایی تازه شود و با پلاستیک بسته‌بندی و کنسرو نشده است می‌تواند به شکل قابل توجهی متابولیتِ فتالات را کاهش دهد. با توجه به نتایج این پژوهش، آزمایشِ مواد شیمیایی از نظر سمی‌ بودن برای استفاده‌ی گسترده ضروری است. در حال حاضر به این موضوع در قانونِ فدرال اشاره‌ای نشده است.»

روش‌های ساده و ایمنی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها، میزانِ در معرضِ فتالات قرار گرفتن را کاهش داد. نباید مواد غذایی را در ظروف پلاستیکی یا با بسته‌بندیِ پلاستیک در مایکروویو قرار داد. ظروف غذاییِ پلاستیکی را به جای استفاده از ماشین ظرف‌شویی با دست بشویید. مواد شیمیاییِ ظرف‌شویی باعثِ افزایشِ انتقال مواد شیمیایی به غذا می‌شود.

استفاده نکردن از ظروف پلاستیکی با شماره‌های کمتر از 3، 6 یا 7 نیز از دیگر راه‌های محافظتی است. این ظروف حاویِ فتالات هستند.

 

منبع: kooy.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

 کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  تقویت فن بیان  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید  کلیک کنید و لذت ببرید